Suggesties & klachten
Wat kan ik als naaste doen als ik vragen of klachten heb over de behandeling?
Er zijn diverse stappen die u kunt ondernemen wanneer u ontevreden bent over de behandeling van een naast betrokkene. Meestal is het daarbij aan te bevelen onderstaande volgorde globaal aan te houden.
- Bespreek uw zorgen en vragen zoveel mogelijk met degene die in behandeling is, overleg over te nemen stappen.
- Vraag een gesprek aan met de behandelaar. Het kan helpen zo’n gesprek samen voor te bereiden. Schrijf eventueel van te voren voor u zelf op wat u wilt bespreken. Vaak werkt het beter te benoemen wat u wilt bereiken en welke ondersteuning u daarbij wilt, dan alleen te zeggen wat u niet goed vindt gaan.
- Levert een gesprek met de behandelaar niet voldoende op, dan kunt u een gesprek met de leidinggevende van de behandelaar aanvragen.
- Wanneer u niet tevreden bent over het resultaat van deze gesprekken, kunt u contact opnemen met de onafhankelijke familievertrouwenspersoon. Deze kan de zaak onderzoeken, u ondersteunen en eventueel bemiddelen.
- Ook kunt u contact opnemen met de klachtencommissie